· 

Lee(r)(s) je etiketten

 

Als je gezonde voeding belangrijk vindt wil je in eerste plaats weten wát je precies eet. Een gezonde keuze maken? Dat doe je door het etiket op de verpakking juist te lezen.

 

De voedingsindustrie weet dat hun consumenten gezondheidsbewust geworden is en gebruiken misleidende informatie om mensen te overtuigen om hun producten te kopen. Zo maken ze gebruik van aantrekkelijke verpakking om jou te overtuigen dat het ene product beter is dan het andere.

 

Vroeger vertelde men ook dat de producten goed voor je gezondheid waren, maar er werd een regel in het leven geroepen; als iets goed is voor bijvoorbeeld je weerstand, hart of darmen, dan mag dat alleen op het etiket staan als de fabrikant daarvoor overtuigend wetenschappelijk bewijs kan voorleggen.

  

Alle informatie die je wenst te weten over je product staat vermeld op de achterzijde. Gelukkig bewaakt de Europese wetgeving over voedselinformatie voor de consument de goede leesbaarheid van het etiket en hoe het etiket er dient uit te zien.

 

Lees eerst de ingrediëntenlijst

 

De ingrediëntenlijst toont in één oogopslag welke ingrediënten er in het product zitten en het percentage ervan. De ingrediënten moeten vermeld staan in dalende volgorde van aandeel. Met andere woorden: wat bovenaan in de lijst staat, zit er het meest in.

 

Vervolgens zullen fabrikanten suiker vermommen onder een andere benaming om het product gezonder te laten lijken en een ander product bovenaan de lijst te plaatsen. Dit is nogal verraderlijk, want er zijn veel verschillende soorten suikers met alleen een andere naam.

 

Naast de genoemde glucose en fructose worden ook de benamingen dextrose, siroop, diksap, kandij, karamel, lactose, sacharose en maltose veel gebruikt als alternatief voor het woord suiker. Vermijd ook de verschillende suikervormen als palmsuiker, poedersuiker of kaneelsuiker, hoe lekker deze ook kunnen zijn. Suiker is immers een vorm van de snelle koolhydraten. En deze zijn enorm slecht voor je gewicht.

 

Check de voedingswaardetabel

 

De voedingswaardetabel verteld ons hoeveel calorieën en andere voedingstoffen er in één enkele portie van het product aanwezig zijn en niet in de volledige verpakking.

 

Fabrikanten proberen op deze manier de consument om de tuin te leiden doordat we denken dat het pakket/voedingsmiddel een enkele portie is, terwijl dit in werkelijkheid uit twee, drie of meerdere porties bestaat.

 

Bovenstaand klinkt als veel werk om bij te houden, maar op een gegeven moment onthoud je vanzelf welke etenswaren je wel en niet kunt pakken.

 

Dat gezegd hebbende zit je uiteraard ook vaak genoeg goed als je natuurlijke voeding koopt. Dus verse groenten en fruit, vlees van de slager en vis van de visboer.

 

De prijs kan dan wel hoger liggen, maar daarentegen staat dat de gemiddelde voedingswaarde van deze producten relatief beter is dan bij producten uit de fabriek of via de bio-industrie geproduceerd voedsel. Hierdoor heb je er dus ook minder van nodig. Daarbij zorgt een gezonder lichaam er uiteraard ook voor dat je kwaliteit van leven omhoog gaat.