Adem jij (on)bewust?

Wist je dat ons lichaam om de vier seconden zuurstof krijgt? Dat is meer dan twintigduizend keer per dag of acht miljoen keer per jaar. En dat is 24u per dag, heel ons leven lang. Hoog tijd om onze ademhalingsstelsel even van dichterbij te bekijken.

Simpel gezegd zorgen de longen ervoor dat we goed kunnen ademen. Met gezonde longen gaat ademhalen vanzelf, waardoor je bijna zou vergeten hoe belangrijk de longen zijn. Dit gebeurd doordat onze ademhaling autonoom verloopt. Met andere woorden het gaat vanzelf zonder dat we er bewust iets voor hoeven te doen.

Vroeger – en misschien nu nog – werden pasgeboren baby’s ondersteboven gehouden en op hun bips geslagen om hun te laten schrikken en het pasgeboren kind te laten huilen. Enig idee waarom ze dit deden?

Onze lucht word tijdens de zwangerschap toegevoerd via de navelstreng en onze longen zijn nog volledig in ontwikkeling. Doordat we nog nooit onze longen gebruikt hebben, zijn deze volledig dichtgeklapt als een plastiek zak.

Eenmaal we geboren zijn dienen we onze eerste hap lucht te nemen om onze longen te laten uitzetten en ons ademhaling stelsel te activeren. Door te ademen blazen de longen zich helemaal op en dit doet pijn.

Uit wat bestaat onze ademhalingsstelsel?

Het ademhalingsstelsel is het orgaansysteem bij de mens bestaande uit de neus, mondholte, longen, de luchtpijp, de luchtpijpvertakkingen, de bronchioli en longblaasjes of alveoli.

Terwijl we zo bezig zijn met onze dagelijks beslommeringen, ademen we vaak kort en oppervlakkig via onze borst zonder dat we ons daarvan bewust zijn. De dagelijkse stress leidt ons af van bewust bezig zijn met onze ademhaling.

We kunnen ook bewust omspringen met onze ademhaling en hieronder bespreek ik een techniek die je kan toepassen en toevoegen in je dagdagelijks leven. Wat heeft techniek als voordeel:

  • het ontspant het lichaam en geest
  • het verminderd stress
  • het promoot de algemene gezondheid
  • het verbeterd je cardiovasculaire functies
  • het bevordert de long capaciteit en uithoudingsvermogen
  • het doet je hart minder snel slaan 

De buikademhaling, ook wel middenrif ademhalen genaamd, is een proces waarbij je diep ademhaalt, zodat je lichaam een volledige voorraad zuurstof krijgt. Terwijl oppervlakkig ademhalen (borstademhaling) kan zorgen voor kortademigheid en stress, helpt diep ademhalen bij het vertragen van de hartslag en het in balans brengen van de bloeddruk. Het is een geweldige techniek om te gebruiken, als je wat stoom wilt afblazen en je stressniveau wilt verlagen.

Focus op het zoveel mogelijk inademen via de neus, die beschikt namelijk over kleine haartjes die dienen als filter voor stof en toxinen, zodat die niet je longen kunnen bereiken.

Laat de lucht je longen volledig vullen en weersta de neiging om snel weer uit te ademen voor je klaar bent met inademen.

Veel succes bij het oefenen en vergeet niet ''progress is better than perfection"


Aardenburgkalseide 254 9990 Maldegem
getfit@fit4motion.be
T 0474 87 68 06
WhatsApp


Privacy
Algemene voorwaarden
Sitemap

Website by

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x